Rekenen

De afgelopen weken hebben we de volgende lesstof van vorig jaar herhaald en opgefrist:

- In vlot tempo optellen en aftrekken t/m 10 (automatiseren)

- Optellen en aftrekken t/m 30 zonder tientalpassering, zoals 22+5 = 27

- Optellen en aftrekken t/m 30 met tientalpassering, zoals 18+6= 24

- Deze lesstof toepassen in context (verhaaltjessommen)

- Meten van lijnen en figuren in cm

- Meten van inhoud in liters

- Rekenen met gewichten tot 20 kg

- Route tekenen bij een routebeschrijving met pijlen

- Spiegelen

- Rekenen met euromunten en eurobiljetten tot 30 euro

 

Komende week staat de volgende lesstof centraal:

- Analoog en digitaal klokkijken met hele en hatlve uren

- Rekenen en bepalen van tijdsduur

 

Tijdens de startgesprekken kwam de volgende vraag naar voren:

Wat kunnen wij doen om ons kind te ondersteunen op rekengebied?

Hierbij kan ik u de volgende tips geven:

- Gezelschapsspelletjes spelen met 2 of meer dobbelstenen (automatiseren)

- Samen ingrediënten wegen (ook verschil in gewichten bepalen)

- Samen klokkijken, vooral benadrukken hoe lang iets gaat duren (tijdsduur)

- Samen iets opmeten

- Samen naar de winkel. Wat kost iets? Kunnen we gepast betalen? Of krijgen we iets terug? 

 

Op deze manier gaat de lesstof ”leven” voor uw kind.

20220923_161935 20220923_161935